Bergwandelen in Nederland: de Vuilnisberg bij Zoetermeer

In het kort

De wandeling

De gemeente Zoetermeer is trots, en hoe. Het informatiebord aan de rand van het Buytenpark belooft “een indrukwekkend ruig natuurlandschap met toppen tot circa 20 meter”. Wij spelen het spel gewoon mee en bereiden ons voor op een flinke bergtocht. Met onze wandelschoenen aan en een voedzame snack voor onderweg beginnen we aan de beklimming van de Vuilnisberg, maar liefst 17 meter onafgebroken stijgen. Op de top genieten we van een 360-graden-panorama over de skylines van de randstad en de laaggelegen Meerpolder, voordat we via een bergkam, nog meer hoogtemeters en een haarspeldbocht weer bij de auto uitkomen. Hollands bergglorie in de polder!

Beginpunt

Je kunt je auto gratis parkeren bij SnowWorld of op een van de parkeerplaatsen langs de Buytenparklaan. De wandeling start op een onverhard pad achter de klimwand van Ayers Rock.

Routebeschrijving van de wandeling

Het Buytenpark is een groen en heuvelachtig gebied in het noordwesten van Zoetermeer. Voorheen werd dit gebied gebruikt als puinstort. Van de vier puinheuvels is de Vuilnisberg de hoogste. De top van deze berg ligt 17 meter boven NAP, maar doordat de omliggende Meerpolder 4 meter onder NAP ligt, is er een aardig hoogteverschil ontstaan. Bergliefhebbers in Zoetermeer roken hun kans en creërden hier heuse "Highlands in de polder", waar je kunt skiën, rotsklimmen, mountainbiken en bergwandelen. Zelfs de grote grazers ontbreken niet: op je pad kun je zomaar Exoorpony's of Gallowayrunderen treffen.

De route start op een onverhard pad achter Ayers Rock. Met aan je rechterhand het water en aan je linkerhand bomen en struikgewas loop je richting de sportvelden. Hier steek je het asfalt over en je vervolgt je weg rechtdoor, tot je bij een bruggetje komt. Steek het water over en sla linksaf, een geasfalteerd fietspad op. Als je bij een kruising komt, met aan je linkerhand weer een bruggetje, neem je het pad dat schuin rechtsvoor je ligt. Je loopt met een boog door het park, steekt een bruggetje over en slaat iets verderop linksaf over de laatste brug.

Je bevindt je nu op de ringdijk van de Meerpolder. Sla niet linksaf onderlangs de dijk, maar kies voor het onderharde pad dat bovenop de dijk loopt. Vanaf hier heb je namelijk de mooiste uitzichten over de Meerpolder aan je rechterhand. Deze "badkuip" ligt 4 meter onder NAP, mede doordat er vanaf de veertiende eeuw meters turf werden afgegraven. Door al deze afgravingen ontstond een zoetwatermeer, dat in de zeventiende eeuw werd leeggepompt om landbouwgrond droog te leggen. Je loopt langs de ringvaart, die nog steeds wordt gebruikt om overtollig water af te voeren uit de polder.

Op de dijk passeer je drie klaphekken. Aan de linkerkant is inmiddels de Vuilnisberg zo dichtbij gekomen dat je de haarspeldbochten naar de top duidelijk kunt onderscheiden. Na het derde klaphek loop je aan de linkerkant de dijk af richting de brug die toegang geeft tot het Buytenpark. Als je de brug bent overgestoken, sla je linksaf het derde wandelpad in.

Nu gaat het echt beginnen: de beklimming. Maar liefst 17 meters onafgebroken omhoog buffelen naar de top. Maar je krachtsinspanning wordt beloond: bovenop de Vuilnisberg kun je genieten van een weids 360-graden-panorama. Aan de ene kant zie je de skylines van onder andere Delft, Rijswijk, Den Haag en Leiden. Draai je je om, dan kijk je over de uitgestrekte polder, met in de verte de kerktoren van Stompwijk.

Als je bent bijgekomen van de beklimming is het tijd om de route te vervolgen. Loop hiervoor een klein stukje terug en wandel rechtdoor over een duidelijk zichtbaar pad. Na een tijdje daal je helemaal af en passeer je een klaphek. Steek hierna het asfalt over en loop na het volgende klaphek rechtdoor. Recht voor je zie je het terrein van de tuinvereniging, keuring ingedeeld in rechthoekige lapjes grond. Nu volgt een steil klimmetje en een stuk over de bergkam.

Je komt bij een uitzichtpunt met in onder je, in de diepte, nog meer volkstuintjes. Het pad buigt naar links en daalt behoorlijk - hier moeten de knieën aan het werk. Na de afdaling steek je een geasfalteerd fietsbad over en loopt rechtdoor een bosje in. Doorkruis dit bosje en daal aan de andere kant weer af, tot je bij een sloot komt. Hier loop je naar links en nadat je de brug bent overgestoken sla je twee keer rechtsaf. Je loopt nu over een fietspad langs de grote asfaltweg. Na twintig meter zie je aan de linkerkant van de weg een pad, dat langs het hondenstrand voert. Loop deze weg in en ga rechtdoor via een asfaltpad dat omhoog het bos in loopt.

In dit laatste gedeelte van de route waan je je even in de Ardennen. Pas op dat je niet ondersteboven wordt gereden door mountainbikers, die hier van een klein maar fijn parcours gebruik maken. Op het hoogste punt loop je rechtdoor en je blijft het asfaltpad volgen. Na een steile afdaling en een heuse haarspeldbocht komen je weer terug bij de Buytenparklaan.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00 (1 stemmen, gemiddeld: 8,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?