Naar de Unterer Lanschitzsee, een prachtig Oostenrijks bergmeer

(1280m - 1790m)
  • Afstand: 7 kilometer
  • Duur: 2 tot 3 uur
  • Zelfde eindpunt als beginpunt: ja
  • Beginpunt: Laßhoferalm in het Lessach-dal
  • Wandelkaart kopen
  • Meer routes: Lungau, Oostenrijk, Salzburger Land, Tamsweg
  • Accommodaties in de omgeving:
    - Hotels en b&b's
    - Campings
    - Vakantiehuizen

De wandeling

Een wandeling naar de Unterer Lanschitzsee, het laagst gelegen meer in een rijtje van drie. Het bergmeer ligt in de regio Lungau, zo’n uur ten zuidoosten van Salzburg. Vertrek uit het rustige Lessach-dal en wandel over een trap van boomwortels de heuvel op. Eenmaal buiten het bos biedt het pad prachtig uitzicht op omliggende bergen van 2660 meter hoogte. Op 1.270 meter hoogte ligt de Unterer Lanschitzsee. Vanaf hier loopt de route over dezelfde weg terug naar het beginpunt. Vanaf de Unterer Lanschitzsee is het 45 minuten lopen naar de middelste Lanschitzsee en vanaf daar is het nog 45 minuten lopen naar de bovenste Lanschitzsee op 1.937 meter hoogte.

Beginpunt

De wandelroute begint op de parkeerplaats behorende bij de berghut ‘Laßhoferalm’. De prachtige weg door het Lessach-dal is in het hoogseizoen een tolweg (5 euro) en buiten het seizoen gratis toegankelijk.

Routebeschrijving van de wandeling

Wandel over de rustige, verharde weg verder het dal in. Neem de eerste verharde afslag naar rechts, waar je al snel bij een brug met bordjes over het naturschutzgebiet komt. Aan de boom hangt een bordje met ‘Unterer Lanschitzsee’. Vanaf hier kun je de hele weg naar het bergmeer de roodwitte markering volgen. Wandel verder over het bospad. Na zo’n tien minuten lopen ligt aan je linkerhand een houten brug over een redelijk grote waterval. Wandel na dit uitstapje terug naar het bospad en wandel verder omhoog.

Steek een breder, verhard bospad recht over en volg het pad verder door het bos. Negeer alle zijpaden en volg de roodwitte markering die op de bomen geschilderd is. Aan het eind van het bospad ligt een keienveld met uitzicht op bergen verderop in het dal. Volg het pad over dit meer open terrein naar de Bacheralm, een fotogenieke houten hut op een veldje.

Loop verder door het redelijk vlakke en open terrein. Vlak voordat het pad een bocht naar rechts maakt, zie je aan je linkerhand het meertje Kühlseelein. Wandel heuvelop door het bos en daal dan redelijk steil af naar de Unterer Lanschitzsee. Lunch op de picknickbank met uitzicht of neem een verkoelende duik in het bergmeer. Als het pad niet glad is kun je een mooi rondje om het meer lopen. Volg daarvoor zo’n vijftig minuten de oever van het meer.

Je kunt in 45 minuten naar de middelste Lanschitzsee wandelen en nog 45 minuten lopen verderop ligt de bovenste Lanschitzsee. Je bereikt deze meren door de rood-witte markering te volgen. Deze uitbreiding is in de winter voor niet geoefende wandelaars geen goed idee. De onderste Lanschitzsee is ook in de winter relatief veilig te bereiken, mits de weg door het Lessach-dal met de auto te berijden is.

Wandel over dezelfde weg naar de berghut ‘Laßhofer Alm’, waar je jezelf met lokaal gemaakte lekkernijen kunt verwennen.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00 (1 stemmen, gemiddeld: 8,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?