De Affric Kintail Way (4 dagen)

In het kort

De wandeling

Deze wandeltocht loopt van de oevers van Loch Ness door Glen Affric naar het gehucht Morvich aan de doorgaande weg naar het Isle of Skye. Glen Affric staat bekend als één van de mooiste glens (valleien) van Schotland. Een uitgestrekt loch met kleine eilandjes, een sprookjesachtige waterval, fotogenieke oude hutten en vooral heel veel groene bergwanden belonen de wandelaar voor de moeite die het kost er te komen.

Accommodatie, horeca en andere voorzieningen onderweg zijn schaars. In Drumnadrochit aan het oostelijke eind van de route is het accommodatie-aanbod het grootst. In Cannich zijn diverse accommodaties en een fijne camping beschikbaar. De accommodaties die langs de route staan zijn fantastisch. In de wildernis nabij Alltbeithe staat één van Schotlands meest afgelegen jeugdhostels. Dit SYHA hostel is alleen in de zomer open. Op tijd reserveren en je eigen voedsel meenemen is aan te raden. Ten westen van het hostel ligt de openbare Camban bothy (basic hut met vuurplek en platforms waarop geslapen kan worden). Hier kan gratis overnacht worden, maar vol is vol, dus een tent meenemen als alternatief is aan te raden.

De Affric Kintail Way is een officiële Schotse wandeltocht. De markering laat te wensen over, dus neem altijd een kaart met daarop de route ingetekend mee. De paden zijn nergens technisch moeilijk, maar het wisselvallige Schotse weer vraagt altijd om een goede voorbereiding.

Beginpunt

De Affric Kintail Way kan in beide richtingen gewandeld worden. Begin in het oosten in Drumnadrochit aan de oevers van Loch Ness om gedurende de tocht door steeds ruiger landschap te wandelen. Bij harde wind richting het noordoosten kan de route beter in tegenovergestelde richting vanuit Morvich gelopen worden. Drumnadrochit kan vanuit Fort William en Inverness makkelijker met de bus bereikt worden. Morvich, aan het westelijke eind van de route, ligt op loopafstand van de busverbinding tussen Inverness en het Isle of Skye en Glasgow en het Isle of Skye. Het is aan te raden om in het hoogseizoen op tijd een busticket te reserveren via de Citylink-website.

Routebeschrijving van de wandeling

Dag 1 (25,7 km, 7 uur)

Volg de route op de kaart om de weg uit het dorp naar het Craigmonie-bos te vinden. Aan het begin van het bos staan twee sequoia's met enorme stammen. Volg het pad heuvelop terwijl je steeds meer uitzicht op Loch Ness krijgt. Het pad leidt naar de redelijk gecultiveerde Glen Urquhart en het Milton viewpoint vanaf waar je het beste uitzicht op het loch (met of zonder monster) hebt. Volg brede paden door het bos tot je een parkeerplaats bereikt. Aan de andere kant van de parkeerplaats gaat het pad weer heuveltop met uitzicht op Loch Meiklie.

Na nog een boswandeling bereik je het gehucht Shenval, waar je de A831-weg oversteekt. Niet ver van deze kruising staat een houten bushokje waar je perfect kunt schuilen op een regenachtige dag. Via twee hekken wandel je opnieuw heuvelop het bos in. Al snel heb je de eerste uitzichten op de Affric-bergen. Wanneer je de A831 opnieuw bereikt, leidt de route officieel een stukje langs de drukke weg. Er wordt gewerkt aan een nieuw pad dat dit stuk vermijdt. Doe voor vertrek onderzoek of dit pad al geopend is en of hij op je (wandel)kaart staat.

Vlak voor het dorpje Millness verlaat je de drukke weg voor een breed pad door de natuur. Het pad wordt later een bospad die je zo’n twee kilometer volgt. Een pad heuvelaf leidt je naar het dorpje Cannich, waar je een supermarkt, een fijne camping en diverse accommodaties vindt.

Dag 2 (19,5 km, 6 uur)

De Affric Kintail Way verlaat Cannich al snel weer de natuur in. Je wandelt de eerste kilometers over een rustige, stijgende asfaltweg met mooi uitzicht op het dorp. Waar de helling minder steil wordt, neem je een bewegwijzerd pad linksaf. Je kunt eventueel een omweggetje maken naar Comar Dun, een ruïne van een versterkt huis uit de ijzertijd. Volg het brede pad voor zo’n vijf kilometer, waarna je over een bewegwijzerd pad linksaf afdaalt. Je bereikt de parkeerplaats van de Dog Falls, waar je eventueel een uitstapje kunt maken naar de prachtige watervallen.

Neem vanaf de parkeerplaats de brug over de rivier en wandel heuvelop door het dennenbos. Maak bij een wegwijzer een klein uitstapje voor fantastisch uitzicht over Loch Beinn a' Mheadhoin in de glen. Wandel heuvelaf over een bospad langs het loch met indrukwekkende bergen aan de andere oever. Het pad leidt je door een bos met heel oude dennenbomen. Aan het eind van het loch bereik je een splitsing met rechts een pad naar een parkeerplaats en links het vervolg van de Affric Kintail Way. Hier zijn geen accommodaties of voorzieningen. Je kunt een wildkampeerplek zoeken, verder lopen of vanaf de parkeerplaats een taxi bellen om je naar de bewoonde wereld te brengen.

Dag 3 (14 km, 4,5 uur)

Op deze derde dag worden de landschappen spectaculair(der). Vervolg de route op de splitsing aan het eind van etappe twee. Wandel langs Loch Affric en bewonder de beboste kleine eilandjes in het loch met op de achtergrond imposante bergen. Verder op ligt links van het pad het kleine Loch Salach a Ghiublais. Volg het lange pad vele kilometers naar het andere einde van het loch.

Wandel langs de snelstromende Affric-rivier met uitzicht op de grote Mullach Fraoch-choire-berg. Wandel langs de oever naar de witte cottage, waar je de brug oversteekt naar Strawberry Cottage. Volg het redelijk goed begaanbare pad de ruige natuur weer in richting Alltbeithe. Hier wacht het zeer afgelegen Glen Affric Youth Hostel op je.

Dag 4 (16,3 km, 5 uur)

Deze vierde etappe is de meest ruige, afgelegen van de vier. Het pad is niet overal even duidelijk te zien, dus voor de zekerheid een extra navigatiemiddel meenemen is handig. Wandel vanaf het hostel richting het zuidwesten en volg de oever van de Affric-rivier heuvelop. Steek de bruggen over de Allt Beithe Garbh en de Allt Gleann Gniomhaidh over. De paden in dit deel zijn behoorlijk boggy.

Wandel heuvelop de Fionngleann op en geniet van één van Schotlands mooiste uitzichten. In de verte zie je een stenen hut, de Camban bothy waarin je gratis kunt overnachten. Wandel langs de bothy verder de glen in, tot je het pad langs een afgrond gevuld met water bereikt. Hoor het water ruisen terwijl je het goed begaanbare pad richting de brug houten brug volgt. Wandel de volgende groene vallei in richting het stenen huisje (Glen Licht House). Wandel zes kilometer naar het einde van de vallei langs de rivier en met uitzicht op de Five Sisters of Kintail-bergen.

Aan het eind van de vallei ligt een asfaltweg. Sla linksaf richting een bezoekerscentrum en het einde van de Affric Kintail Way.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00 (2 stemmen, gemiddeld: 9,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?