Wandeling naar de top van Stac Pollaidh met uitzicht op lochs en eilandjes

In het kort

De wandeling

Deze wandelroute cirkelt om de rotsige top van Stac Pollaidh. Al van verre is de bijzondere top die uit meerdere topjes op een rijtje lijkt te bestaan goed te zien. De 612 meter hoge berg ligt in een remote deel van de noordelijke Schotse Hooglanden. Vanaf de berg heb je goed uitzicht op de iconische Suilven-berg, vele grote en kleine lochs en andere bergen in het uitgestrekte landschap.

De wandeling rondom de berg is niet moeilijk en biedt fantastische uitzichten. Om op de top te komen moet een stukje geklauterd worden, wat minder geschikt is voor mensen met hoogtevrees of kinderen.

Beginpunt

Stac Pollaidh Car Park ligt aan de naamloze weg tussen Badnagyle en Drumrunie, op zo’n 20 minuten rijden van het grotere dorp Ullapool. De parkeerplaats is niet groot en ondanks zijn afgelegen liggen redelijk populair. Hoe eerder je komt, hoe groter de kans dat er nog een plekje vrij is. Je kunt het beginpunt ook bereiken met bus 811 vanuit Ullapool en je kunt altijd proberen een lift te krijgen van een andere wandelaar.

Routebeschrijving van de wandeling

Steek de weg over en volg het pad richting het noorden. Wandel door een hek en volg het pad omhoog door begroeiing. Het pad loopt verder door open terrein met (in het najaar bloeiende) heide. Het pad is hier goed begaanbaar doordat het grotendeels uit stenen bestaat.

Het pad klimt steeds hoger, waarbij je steeds verder over de omgeving uit kunt kijken. Al vroeg in de wandeling zijn de uitzichten op de bergen en lochs spectaculair. Houd bij een kruising rechts aan en loop verder heuvelop en door een hek met uitzicht op de top van Stac Pollaidh. Het pad maakt een bocht naar de andere zijde van Stac Pollaidh, waar je goed uitzicht hebt op de Suilven-berg die als een soort puist uit het verder redelijk vlakke landschap steekt.

Bij een kruising kun je linksaf een pad naar de top van de bergkam volgen. De wandelroute loopt rechtdoor, maar je kunt hier een uitstapje naar de top maken als je een beetje steil klauteren niet erg vindt. De ware top ligt verder naar het westen en is alleen met klimervaring veilig te bereiken. Hij staat bekend als één van de moeilijkst te bereiken toppen van Schotland.

De wandelroute loopt verder naar de andere zijde van Stac Pollaidh. Dit deel van de route is natter dan de heenweg. Wil je modder voorkomen, wandel dan dezelfde weg terug. In het zuidwesten zie je de Summer Isles, Suilven en Loch Veyatie. Doordat de wandelroute rondom de berg loopt, mis je weinig van het uitzicht als je niet naar de top klimt. Loop onder de top van de berg en door een hek terug naar een kruispunt waar je eerder was. Sla rechtsaf en wandel terug naar de parkeerplaats.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00 (1 stemmen, gemiddeld: 9,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?