Wandelroute naar de Pic de Madrès

In het kort

De wandeling

De Pic de Madrès is het hoogste punt van het departement Aude. Een stevige, maar nergens echt moeilijke wandeling brengt je naar de top op 2469 meter hoogte. Hier heb je uitzicht op andere hoge Pyreneeëntoppen, zoals de Canigou en Carlit en bij helder weer kun je zelfs tot aan de Middellandse Zee kijken.

Beginpunt

Wij kiezen voor de wandelroute vanaf de Col de Jau (1.506 meter). Langs de D14 zijn parkeerplaatsen waar je je auto kunt achterlaten. Je kunt de top ook vanuit andere richtingen bereiken, maar dit startpunt is handig te bereiken vanuit Quillan.

Routebeschrijving van de wandeling

Op de Col de Jau loop je het brede pad op aan de linkerkant van het houten gebouwtje. Het pad slingert door de bossen en wordt ook regelmatig gebruikt voor kuddes vee, te zien aan de vele uitwerpselen.

Na ongeveer twee kilometer kom je bij een splitsing. Je houdt links aan en steekt een bruggetje over het water van La Castellane over. Als je iets doorloopt zie je aan je linkerhand de Refuge du Callau (1.537 meter) liggen, een verlaten berghut. Je loopt nog een paar honderd meter zuidwaarts over dit pad, met uitzicht over de weilanden. Hierna maakt het pad een haarspeldbocht naar rechts en verdwijnt tussen de bomen.

Je loopt nu richting het westen en al snel verlaat je in een scherpe bocht naar links aan de rechterkant het bospad en loopt verder over een smal wandelpaadje. Vanaf hier loopt de route ongeveer parallel aan La Castellane, die op de flanken van de Madrès ontspringt. Vanaf hier volg je gele en oranje markeringen, die je door het bos voeren. Je steekt een stroompje en twee onverharde wegen over, en vervolgens nog een beekje (1840 meter). Het pad gaat even steil omhoog, maar vlakt later weer af.

Je komt uit bij La Castellane en steekt het stroompje over. Het pad loopt een stukje weg van het water, maar buigt daarna weer terug en je steekt nogmaals over. Let op dat je iets na de oversteek het pad rechts aanhoudt en niet het linkerpad neemt, anders mis je de cabane Balmette (zoals wij). Nu volgt een klimmetje over rotsig terrein tot je de cabane Balmette (hut) bereikt (2.030 meter), verborgen op een heuvel.

Vanaf dit punt heb je mooi uitzicht op de uitgestrekte groene vlakte richting het westen. Zorg op zonnige dagen voor genoeg zonnebrand en een pet of hoed, want je loopt hier onbeschermd onder de brandende zon. Volg het pad dat zuidwest richting de Madrès loopt, met een opvallende rotspunt (2344 meter) als richtpunt. Op 2170 meter steek je wederom La Castellane over en volgt het pad dat inmiddels wat meer stijgt. Je loopt nu tussen een hoger gelegen gedeelte aan je linkerhand en de beek aan je rechter.

Op 2280 meter buigt het pad naar links en nu volgt een steil klimmetje. Wees nog niet te uitbundig, want hierna vlakt het pad nog weer even af en is het nog een paar honderd meter lopen. Gelukkig wordt je dan wel beloond met een aankomst op de top en een fantastisch uitzicht.

Vanaf de Pic de Madrès heb je onder andere uitzicht op de Canigou en Carlit, het departement Pyrénées-Orientales en bij helder weer zelfs de stad Perpignan en de Middellandse Zee.

De terugweg gaat via dezelfde route.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00 (2 stemmen, gemiddeld: 8,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?