Kloofwandeling door de Gorges de la Carança

In het kort

De wandeling

Deze spectaculaire kloofwandeling voert je over uitgehakte paden, hoog boven de rivier Carança. Onderweg kom je staalkabels, trappetjes en metalen bruggen tegen. Via een wiebelige hangbrug steek je de rivier over om via de andere kant van de kloof weer terug te wandelen naar de parkeerplaats.

Beginpunt

Vanaf de N116 bij Thuès-Entre-Valls volg je de borden richting de Gorges de la Carança. Hier vind je een ruime, betaalde parkeerplaats. Er is een toilet en een kleine bar waar je wat te eten en drinken kunt kopen of een souvenir kunt aanschaffen. Je kunt de kloof ook bereiken met de bus of met de Train Jaune.

Routebeschrijving van de wandeling

Op de parkeerplaats twijfelen we even of we de route tegen de klok in of met de klok mee gaan lopen. Het voordeel van de eerste optie is dat je direct flink wat stijgmeters maakt, en vervolgens redelijk vlak je weg kunt vervolgen. Om de route tegen de klok in te lopen steek je vanaf de parkeerplaats een bruggetje over. Een bord met "La Carança par Chambre d'Eau et Corniche" wijst je in de juiste richting.

Al gauw begint het rotsachtige pad flink te stijgen. Je hebt hier uitzicht op het dal, dat doorkruist wordt door een spoorlijn en elektriciteitskabels. Even verderop vind je een bordje met 'Sentier dangereux' (gevaarlijk pad) en loop je de kloof in.

In het begin is het pad nog relatief breed en gemakkelijk toegankelijk. Dat geeft je de kans om je ogen flink de kost te geven in de beboste kloof. Na 500 meter over het uitgehakte pad kun je een afslag naar links nemen om de route af te snijden. Je daalt dan af naar de Carança en loopt langs de onderkant van de kloof terug naar de parkeerplaats.

Je hebt echter ook de optie om, zoals wij, verder de kloof in te lopen richting de hangbrug. Voordat je daar bent passeer je een aantal uitdagende stukken, waar de staalkabels om je aan vast te houden geen overbodige luxe zijn. Onder je zie je tientallen meters kale rotswand.

Als oefening volgen nu een aantal stevige, stalen bruggen langs de wand van de kloof. Nadat je deze bruggen bent overgestoken volgt een wiebelige hangbrug die je naar de andere kant van de kloof brengt. Als je naar beneden durft te kijken tijdens je oversteek, zie je het water van de Carança onder je voeten door stromen.

Geniet, terwijl je weer omhoog wandelt, nog even van de weldadige schaduw op dit gedeelte van de route. Wat volgt is een lang stuk stijgen en dalen over kale rotsen, met een beetje pech in de brandende zon. Pas aan het einde van de wandeling komen de wanden van de kloof weer zo dicht bij elkaar dat de zon geen kans ziet om de bodem van de kloof te bereiken. Het laatste stuk van de route loop je dus in de schaduw. Perfect om af te koelen en weer tot rust te komen, bij voorkeur met je voeten in het koele water van de Carança.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00 (4 stemmen, gemiddeld: 8,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?