Naar de top van de Wiriehorn voor uitzicht over het Diemtigtal

In het kort

De wandeling

De Wiriehorn is een 2.304 meter hoge berg in de Berner Alpen. De berg is ‘s winters een relatief onbekende maar fijne wintersportbestemming. ‘s Zomers trekt de berg vooral wandelaars, die vanaf de top van het uitzicht op het dal en de Berner Alpen willen genieten. Het Diemtigtal is een beschermd natuurpark waar het toerisme nog niet echt invloed gehad lijkt te hebben. Geen grote flats, maar authentieke dorpjes. Geen eindeloze hoeveelheid kabelbanen en geen stoeten wandelaars. Vanaf de top van de Wiriehorn heb je uitzicht over het 135,4 vierkante kilometer grote gebied.

De wandeling naar de top is technisch niet moeilijk, maar wel inspannend. De route leidt vanaf de kabelbaan over een geasfalteerde weg met uitzicht op het dal en vervolgens over een graspad heuvelop langs een Alpenboerderij. De berghut Wirie staat in een soort kom, waar een pad naar de top van de berg leidt. Eenmaal boven geniet je van 360-graden adembenemend uitzicht, voordat je langs de andere kant van de berg weer richting het kabelbaanstation loopt.

Beginpunt

Parkeer je auto op de parkeerplaats in Diemtigen Riedli, bij het dalstation van de kabelbaan naar Nüegg. Voor een hele dag parkeren betaal je 5 CHF. Download eventueel de SEPP-parkeerapp om het betalen makkelijker te maken. Er is vrijwel altijd voldoende parkeergelegenheid. Het dalstation is ook met bus 250 vanuit Oey-Diemtigen goed bereikbaar.

Kijk voor vertrek de dienstregeling van de Wiriehornbanen-kabelbaan. Gaat deze niet op de dag of het tijdstip dat jij de berg op wilt, dan kun je eventueel een stukje naar boven rijden en je auto op een kleine parkeerplaats nabij Nüegg parkeren.

Routebeschrijving van de wandeling

Begin de wandelroute relatief rustig vanaf het kabelbaanstation Nüegg. Volg de rustige asfaltweg in zuidwestelijke richting tot je aan de rechterhand een schuur passeert en bij de gele wegwijzer linksaf kunt slaan. Loop onder het sleepliftje Homad door en volg het goedgebaanbare pad. Negeer in een bocht een afslag naar rechts en volg het verharde pad. Na nog een paar bochten bereik je de Bodeflue Alpenboerderij.

Aan de andere kant van de boerderij volg je het graspad verder heuvelop langs een kleinere schuur hoger op de heuvel. Maak vlak voor de bosrand een scherpe bocht naar links en volg het pad het bos in tot het weer een duidelijker pad wordt. Door de bomen naar rechts heb je uitzicht op de bergen aan de andere kant van het Diemtigtal.

In een kom bereik je de berghut Wirie onder de top van de Wiriehorn. Voorbij de berghut wijst een geel routebordje je de top van de Wiriehorn. Volg het smalle pad de kale berg op. Je bereikt een afrond, waar je parallel langs loopt richting de top in het zuiden. Boven staat een cairn vanaf waar je 360 graden uitzicht hebt op de Alpen.

Neem hetzelfde pad weer terug naar de kom waarin de berghut staat. Vervolg het pad in zuidelijke richting tot de afdaling begint. Houd links aan en volg het pad langs de andere kant van de Wiriehorn en houdt. Over een grasweide waar je vaak marmotten kunt spotten daal je af naar de Gurbs Metteberg-boerderij. Wandel een stukje over de verharde weg en sla al vrij snel linksaf een smal, gemarkeerd pad het gras op.

Volg het pad tot je een volgend verhard pad bereikt. Loop langs een mooie hut en houd links aan. Volg het pad langs de flank van de heuvel een bos in en naar de Schwarzeberg-hut. Hier kun je eventueel genieten van welverdiend verfrissend drankje (contant betalen) voordat je de verharde weg naar Nüegg volgt.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00Beoordeling: 8,00 (1 stemmen, gemiddeld: 8,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?