De Nendaz Trekking: een huttentocht in Wallis (4 dagen)

In het kort

De wandeling

De Nendaz Trekking is een huttentocht in de omgeving van Nendaz, een dorpje in het wintersportgebied Les 4 Vallées in de regio Wallis. Er zijn een 3- en 4-daagse variant van de route beschikbaar. Beide varianten zijn ook voor kinderen en mensen met hoogtevrees goed te doen. Het pad naar de Dent de Nendaz is voor mensen die niet zo van smalle rotspaden naast een diepte houden niet zo geschikt. Er is een alternatieve route aanwezig die ook de moeite waard is.

Doordat de wandelroute al op hoogte begint, heb je van begin tot eind zonder veel te klimmen een fantastisch uitzicht op de Alpen. De route voert langs een azuurblauw stuwmeer, eeuwenoude lariksen en karakteristieke berghutten. De Nendaz Trekking is niet met bordjes gemarkeerd. Gebruik een kaart en de gele wegwijzers om je route te vinden.

De tocht is het best te lopen tussen eind juni en begin september. Buiten het seizoen is een deel van de berghutten gesloten en dan wordt overnachten er lastig.

Tip: maak het jezelf extra gemakkelijk door het arrangement van het VVV-kantoor te boeken. Zij regelen dan de transfers, de huttenboekingen en de routekaart voor je.

Beginpunt

Het VVV-kantoor van Veysonnaz is met een (shuttle)bus vanaf het VVV-kantoor van Haute-Nendaz bereikbaar. De route eindigt in Haute-Nendaz. Reis je met de auto naar Zwitserland, dan kun je deze het best al in Haute-Nendaz parkeren.

Routebeschrijving van de wandeling

We beschrijven hier de 4-daagse variant van de route. Voor de 3-daagse variant wandel je op dag drie vanaf het stuwmeer richting Siviez. Daar volg je de Bisse de Saxon vanaf de bron naar de Cabane du Bourlâ. Loop verder naar Haute-Nendaz.

Dag 1 (10,1 km)

Vanaf het VVV-kantoor van Veysonnaz loop je onder de kabelbaan bergop. Volg de gele bordjes richting Thyon. Het pad voert je door een aangenaam koel bos met een ondergrond van gras. Sla bij een kruising met een verharde weg rechtsaf over die weg en geniet van uitzichten op de Alpen aan de andere kant van het dal. Blijf de gele bordjes volgen tot je in het wintersportoord Thyon aankomt.

Volg vanuit Thyon de bordjes naar Gouilles d'Essertze – Grande Dixence. Hier wordt het pad steeds wat ruiger. Een smal pad leidt tussen de bosbessenstruiken naar de Gouilles d’Essertze-bergmeren. Sla na de afdaling linksaf richting de Essertze berghut, waar je heel fijn de nacht door kunt brengen.

Tip: wil je je tocht niet met een flinke klim beginnen? Neem vanuit Veysonnaz de Mayens-kabelbaan naar boven. Daarmee spaar je zo’n twee uur lopen uit.

Dag 2 (13,9 km)

Vanaf de Essertze berghut wandel je terug naar de Gouilles d’Essertze-bergmeren. Dit keer loop je linksaf langs de oevers naar het topkruis op de Mont Rouge (2.491 meter). Geniet van het uitzicht op de Alpenrij aan de overkant van het dal, voordat je aan de andere kant van de pas afdaalt naar bergrestaurant Les Chottes. Sla linksaf en loop parallel aan het dal naar het volgende bergrestaurant, Combatseline. Volg vanaf hier de Bisse de Chervé, een pad langs een voormalig irrigatiekanaal.

Volg het smalle pad over de flank van de berg naar de stuwdam van Cleuson. Door de bomen zie je het azuurblauwe stuwmeer al liggen. Volg de linkeroever naar het uiterste van het meer. Hier wacht een klim van zo’n drie kwartier over een slingerend grindpad naar de berghut Saint-Laurent. Overnacht in deze basic berghut en geniet van de zonsondergang boven het stuwmeer.

Tip: ben je vroeg aangekomen en heb je nog energie? Vraag de huttenwaard naar de wandelroute naar het Grand Désert-meer, wat volgens hem één van de mooiste meren in de omgeving is. Langs het pad naar het meer op 2.642 meter hoogte vertellen informatieborden je meer over de gletsjer die er ooit lag. Je kunt deze wandeling als je vroeg opstaat ook aan het begin van de volgende dag maken.

Dag 3 (13,8 km)

Daal vanaf de berghut over het grindpad weer af naar het stuwmeer van Cleuson. Wandel over een lager gelegen pad over dezelfde oever als de vorige dag. Wandel over de imposante wal naar het witte kerkje aan de andere kant. Slinger over dalend pad richting Siviez. Op de splitsing houd je links aan richting Basso d'Alou. Volg kilometerslang het pad, dat een slinger om een nog werkende boerderij onder de kabelbaan maakt.

Volg het pad door het bos en wandel heuvelop over het pad door open terrein tot je op een col komt. Hier kun je kiezen voor het hoogtevrees- en kindvriendelijke pad rechtdoor of het moeilijkere pad rechtsaf naar de Dent de Nendaz (2.463 meter). Het pad naar het kruis op de top leidt je over een bergrug waar je soms wat moet klauteren met een flinke diepte naast je. Op de top word je beloond met uitzicht op indrukwekkende bergen en de Rhônevallei. Daal af naar het Lac de Tracouet en volg het verharde pad door de Balavaux-weiden naar de Balavaux-berghut. Dit is één van mijn favoriete hutten en een fantastische plek om te overnachten.

Dag 4 (13,9 km)

Na een heerlijk ontbijt in de Balavaux-berghut wandel je heuvelaf door een bergweide met tot achthonderd jaar oude lariksen. Vanaf het dorpje Prarion volg je de Bisse de Saxon, dat met een lengte van 32 km de langste bisse (irrigatiekanaal) van de regio Wallis is. Wandel door de sparrenbomen naar de bergweide Pra da Dzeu, waar je bij de hut vers water kunt halen. Verlaat de weide en volg de kabbelende Bisse. Volg de gele wegwijzerbordjes en de Bisse Vieux naar Haute-Nendaz.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00Beoordeling: 9,00 (2 stemmen, gemiddeld: 9,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?