Courmayeur naar Rifugio Walter Bonatti via Mont de la Saxe

In het kort

De wandeling

Een vrij pittige dagwandeling met mooie uitzichten op de Italiaanse kant van de Mont Blanc. De wandeling volgt eerst het officiële deel van de Tour du Mont Blanc en vervolgens een alternatieve route. Het pad is niet moeilijk en goed aangegeven, de route is vooral pittig door de lengte en de hoogtemeters die je moet overbruggen. Het doel is de berghut, maar vanaf daar is het een paar honderd meter afdalen naar het dal waar een busverbinding (of taxi) je snel weer terug naar Courmayeur kan brengen. Dus ook goed te doen als rondwandeling.

Beginpunt

Deze wandeling begint in Courmayeur, in het centrum. Volg de bordjes naar de Tour du Mont Blanc en je bent op de goede weg.

Routebeschrijving van de wandeling

Volg in Courmayeur de bordjes richting de route van de Tour du Mont Blanc. Het meest duidelijk vind je die borden in het centrum bij de kerk, vanwaar een weg omhoog leidt richting het mooie Val Sapin. Het eerste stuk gaat over asfalt langs bebouwing, vervolgens een grindweg door bosachtig terrein. Anderhalve kilometer na het vertrekpunt bij het kerkje in Courmayeur bereik je een brug over een riviertje. Hierna gaat het iets steiler omhoog en na ruim een halve kilometer kom je bij de afslag richting Rifugio Bertone.

Hier begint een steile klim van vijfhonderd hoogtemeters naar de hut. Het pad is goed te doen, en de wetenschap dat bovenop een berghut wacht met goed eten en drinken verzacht de klim (en de hitte) aanmerkelijk.

Vanaf de berghut neem je het pad naar Mont de la Saxe / Tête de la Tronche. Dit is een prachtig pad over een bergkam, vanwaar je vrijwel de hele tijd indrukwekkend uitzicht hebt op de granieten rotswanden van het Mont Blancmassief aan de overkant van het Val Ferret, en natuurlijk op de Mont Blanc zelf. Na een klim van ongeveer twee uur kom je aan op de Tête de la Troche, met 2.581 meter het hoogtepunt van deze dagwandeling.

Vervolgens daal je af via een zanderig steil paadje tot je op bij een steenhoop komt op de Col Sapin. Hier sla je links af richting de Col de Pas-Entre-Deux-Sauts op 2.521 meter. Vanaf deze laatste col volg je het pad in de noord(west)elijke richting en arriveer je via een makkelijk dalend pad bij de berghut Walter Bonatti, die vijfhonderd meter lager ligt.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00Beoordeling: 7,00 (2 stemmen, gemiddeld: 7,00 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?