Wandeling naar Lac Lauvitel, het grootste bergmeer van de Écrins

In het kort

De wandeling

Vanaf La Danchère loop je in ongeveer anderhalf uur naar het Lac Lauvitel, het grootste meer in de Écrins. Het azuurblauwe water van het meer wordt omsloten door een decor van rotsachtige berghellingen, waarvan sommige gedeelten niet voor mensen toegankelijk zijn. Tussen de grote rotsblokken rondom het meer leven veel bergmarmotten, dus je hebt tijdens deze wandeling grote kans om dit dier in het wild te zien.

Beginpunt

Vanuit Le Bourg-d'Oisans rijd je richting het zuidoosten op de D1091. Je kunt bij een splitsing linksaf richting La Grave, maar voor het Lac Lauvitel moet je rechtsaf de D530 op. Volg de D530 gedurende 4,5 kilometer tot je rechtsaf kunt slaan naar La Danchère. Je rijdt nu op de D214C, die eerst de rivier Véneon oversteekt voordat hij omhoog loopt richting het dorp. Vlak voor La Danchère zie je aan de rechterkant een kleine weg naar beneden lopen, richting de parkeerplaats. Op deze parkeerplaats kun je je auto gratis achterlaten en er staan al bordjes richting Lac Lauvitel. Er is in het dorp ook wat parkeerruimte (dat scheelt vijf minuten lopen), maar de parkeerplaats lijkt speciaal te zijn bedoeld voor wandelaars. Wij liepen deze route op een ochtend in de tweede week van september.

Routebeschrijving van de wandeling

Vanaf de parkeerplaats loop je eerst vijf minuten omhoog richting La Danchère. Er is in dit dorp - ondanks de aanwezigheid van een redelijk groot hotel - niet veel te beleven, maar je kunt onderweg even een blik werpen in het kerkje of een van de huizen, die qua inrichting veel weg hebben van een openluchtmuseum. Nadat je het dorp achter je hebt gelaten kom je bij een informatiebord over het Parc National des Écrins. Hier heb je de keuze: loop je de route links- of rechtsom? Qua uitzichten en moeilijkheid ontlopen de twee elkaar niet veel.

Wij kiezen ervoor om de route tegen de klok in te lopen, wat betekent dat we het bruggetje over de Ruisseau de Lauvitel moeten oversteken. Aan de overkant van het water komen we terecht op de GR54, een langeafstandswandeling die rondom en dwars door de Écrins voert. Die uitdaging bewaren we voor een volgende keer, nu beperken we ons tot het pad dat voor ons ligt. De komende anderhalf uur moeten we vijfhonderd hoogtemeters overbruggen, gelukkig deels in de schaduw. Na drie kwartier worden de bomen schaarser en de rotsblokken meer talrijk. Dit is het favoriete leefgebied van de bergmarmot, die hier dan ook in grote getale voorkomt. Vlak voordat we bij het meer aankomen steekt één marmot gealarmeerd zijn hoofd boven een rotsblok uit. Hij heeft van ons echter niets te vrezen, want wij zijn afgeleid door het uitzicht. Een azuurblauw meer wordt omringd door rotsachtige berghellingen. We klauteren op wat grote rotsblokken om te genieten van dit eersteklas uitzicht. In de achtergrond zien we het Réservé Intégrale de Lauvitel. In dit gebied zijn mensen sinds 1995 verboden. Zo kunnen onderzoekers achterhalen hoe de natuur zich ontwikkelt zonder enige menselijke aanwezigheid.

Bij het meer rusten we uit in de schaduw van een grote olijfboom en geven onze vermoeide voeten wat verkoeling. We zijn vroeg, dus er zijn nog niet veel andere wandelaars. Als wij aan de afdaling beginnen, begint het beduidend drukker te worden. Halverwege houden we nog even halt bij een flinke waterval, voordat we verder lopen naar La Danchère. Na ongeveer drie uur zijn we weer terug bij de parkeerplaats.

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90Beoordeling: 8,90 (10 stemmen, gemiddeld: 8,90 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?