6-, 7- of 8-daagse huttentocht Tour des Glaciers de la Vanoise

In het kort

De wandeling

Deze huttentocht is de koninginnentour van de Vanoise en leidt je in ongeveer een week rondom de gletsjers in het gebied. Ruige hellingen met watervallen, steenvelden en gletsjers worden afgewisseld met lieflijke alpenvelden, meertjes en bermen vol bloemen en vlinders. Je hebt grote kans om gemzen en steenbokken te spotten en misschien loop je ook de schaapherder met zijn kudde nog tegen het lijf.

Beginpunt

De Tour des Glacies de la Vanoise loopt in een rondje, wat als voordeel heeft dat je op verschillende plekken kunt beginnen. De meeste beschrijvingen starten in Pralognan-la-Vanoise en lopen de route met de klok mee. Omdat een aantal hutten al volgeboekt is als wij eind juni willen reserveren, lopen wij de route tegen de klok in. We starten op de parkeerplaats Bellecombe, aan het eind van de D126 vanuit Termignon. Je kunt hier gratis parkeren.

Routebeschrijving van de wandeling

Dag 1: Parking de Bellecombe - Refuge Col de la Vanoise (4 uur)

Vanaf de parkeerplaats nemen we het pad richting Refuge de Plan du Lac. Dit stuk van de wandeling is vlak en goed toegankelijk. Officieel hoort dit gedeelte niet tot bij Tour, maar we zien al wat voorboden van wat we later die week te zien zullen krijgen. Bergen rijzen in de verte voor ons op en we zien de eerste stukken gletsjer. Na de hut dalen we een stuk af door struikgewas, tot we bij een wild stroompje komen. In de berm wiegen honderden wilgenroosjes in de wind en in een alpenweide staan koeien toe te kijken hoe wij omhoog wandelen richting Refuge d'Entre Deux Eaux. Nadat we iets verderop een 16e eeuws bruggetje zijn overgestoken komen we op een steile klim de eerste steenbokken tegen. Wat blijft het toch bijzonder om zo dicht in de buurt van deze beesten te komen! Dit stuk is een kuitenbijter, zo op de eerste dag. Gelukkig komen we daarna weer op redelijk vlak terrein terecht, een moerassig, maar lieflijk stuk, met meertjes vol wolpluis. Rechts van ons rijzen steile hellingen vol steengruis op. We volgen dit pad, dat onderdeel is van de GR55 tot we bij de hut aankomen.

Dag 2: Refuge Col de la Vanoise - Refuge de la Valette (6 uur) (of naar Refuge de Péclet-Polset, ook 6 uur, dan duurt de tocht een dag korter)

De tweede dag viel voor ons een beetje in het water. Je hebt vanuit Col de la Vanoise twee opties om richting Refuge de Péclet-Polset te lopen: via het dal of via een hogergelegen route. Laatstgenoemde is vele malen spectaculairder. Onze huttenwaard had ons verzekerd dat het ons ook via de hoge route ongeveer 7 uur zou kosten, maar dit bleek maar liefst 15 uur (!) te zijn. Loop dus de lager gelegen route als je de hele huttentocht in 6-7 dagen wil lopen. Heb je een dagje extra, dan zouden wij zeker adviseren de hogergelegen route te lopen, maar met een extra overnachting in Refuge de la Valette. Dit kost je vanaf de vorige hut 6 uur zonder pauze. Het is en pittige wandeling met een aantal steile klimmen, onder andere naar de Col du Grand Marchet. Maar vanaf de col hebben we een spectaculair uitzicht op drie grote watervallen die vanaf het gletsjerplateau naar beneden duiken. Via een shortcut, die al redelijk begaanbaar is, lopen we vlak onder de watervallen langs en daarmee snijden we ook een stuk van de route af (zie kaartje). Hierna volgt wat klauterwerk, en een pad dat een fantastisch uitzicht geeft op Pralognan-la-Vanoise, in het dal onder ons. Vanaf hier is het niet ver meer naar Refuge de la Valette.

Dag 3: Refuge de la Valette - Refuge de Péclet-Polset (7 uur)

Het eerste gedeelte van deze wandeling loopt nog door hogergelegen gedeelten, maar al snel dalen we af richting Refuge du Roc de la Pêche op 1.903 meter. Om bij de hut te komen moeten we door een kleine, wilde kloof afdalen en een brug oversteken. Tijdens onze wandeling staat de kloof vol met een kudde koeien inclusief stier, wat leuke foto's, maar ook wel wat vertraging oplevert. Vanaf de hut volgt de route een tijdlang een onverharde weg waar boeren ook met hun auto's mogen rijden. Het is weinig afwisselend, maar we hebben aan onze linkerhand fraai uitzicht op de bergen waar we net vandaan zijn gekomen. Onderweg moeten we een aantal keren een weiland met koeien oversteken. Na een laatste klim bereiken we de mooi gelegen hut, vanwaar we uitzicht hebben op het dal waar we vandaag hebben gelopen.

Dag 4: Refuge de Péclet-Polset - Refuge de l'Orgère (3.45 uur)

Een supermooie etappe, met een klim naar de Col de Chavière. Met 2.796 meter is dit het hoogste punt van deze huttentocht. Tijdens de klim passeren we een vreemd landschap met honderden, zo niet duizenden steenmannetjes. Het voelt buitenaards hier rond te lopen. Eenmaal bovenop de col worden we getrakteerd op een uitzicht met onder andere de Mont Thabor en het Écrins-massief. Daarna volgt een afdaling door een enorme vallei met puin. Tussen de stenen ligt af en toe een verdwaalde granaatscherf, want in vroeger tijden werd dit gebied gebruikt als militair oefenterrein. We dalen nog verder af, door een stuk bos, richting de hut. De hut is dicht bij het dal en vrij modern. Het alpiene gevoel gaat een beetje verloren door een grote parkeerplaats en doordat alles rolstoeltoegankelijk is. Dit is dus geen hut die alleen door bergwandelaars wordt bezocht. Een pluspunt is wel dat je onbeperkt warm kunt douchen.

Dag 5: Refuge de l'Orgère - Refuge de Plan-Sec (5.45 uur)

Ook op deze dag hebben we twee opties, via de Col de Masse (2.900 meter) of via de lagere route (GR5). Vanwege slechte weersvoorspellingen hebben wij de lagere route gelopen. Deze gaat gedeelten door bos, andere stukken over de flanken van de berg. We passeren hier en daar herdershutjes of ingestorte boerderijtjes. Bij de Col du Barbier moet je bij mooi weer de volgende hut al kunnen zien, en de waterval aan de overkant van de lagergelegen stuwmeren Plan d'Aval en Plan d'Amont. De route voert ons helemaal om deze twee meren heen, via een leuke, groene afdaling die met rotsblokken is bezaaid. Aan de overkant van het meer voert de route weer omhoog, via de Refuge de la Fournache. We overnachten in een hut die het ultieme alpengevoel uitstraalt: geraniums in de vensterbanken, houten meubilair op een groene alpenweide en koebellen op de achtergrond.

Dag 6: Refuge de Plan-Sec - Refuge de l'Arpont (7 uur)

De mooie dagen volgen elkaar op tijdens deze route! Vandaag volgen we de GR5 over de bergflanken van de Vanoise. We hebben uitzicht op de dorpen in het dal, terwijl we omringd worden door bloemen en vlinders. Er zitten een aantal stijg- en daalmomenten in deze dag, maar grote gedeelten van de route zijn vlak, waardoor we extra veel tijd hebt om van het uitzicht te genieten. We zien een groot aantal gemzen vandaag, ze steken duidelijk af tegen het sneeuwveldje dat ze oversteken. De laatste meters naar de hut zijn nog even pittig met wat stijgmeters, maar het uitzicht op een flinke waterval maakt veel goed.

Dag 7: Refuge de l'Arpont - Refuge de Plan du Lac (5,5 uur) (of direct naar de parkeerplaats, 6 uur, dan duurt de tocht een dag korter)

Deze dag kan ook de laatste dag zijn van je wandeling, als je direct doorloopt naar de parkeerplaats. Dan ben je een half uurtje langer onderweg. Het eerste gedeelte stijgen we ongeveer 150 meter en daarna gaat het redelijk vlak. We passeren diverse riviertjes en watervallen, en met iedere stap die we zetten zien we de gletsjer groter en indrukwekkender dichtbij komen. We bevinden ons tussen diverse meertjes en hebben een prachtig uitzicht, de bergwereld laat zich hier in volle glorie zien. Al na twee uur hebben we uitzicht op de volgende hut, maar die bevindt zich aan de andere kant van het dal, op een paar uur lopen afstand. We pauzeren naast een schaapsherder, die zijn vier honden en kudde laat rusten op een alpenweide. Op een gegeven moment zijn we ongeveer ter hoogte van het wilde stroompje dat we op dag 1 ook passeerden. Hier dalen we af en vervolgens stijgen we via een pad door het struikgewas omhoog waar we op de heenweg zijn afgedaald. Daarna is het nog een klein stukje naar de gezellige hut, waar heerlijke taart wordt geserveerd.

Dag 8: Refuge de Plan du Lac - Parking de Bellecombe (0,5 uur)

Via dezelfde route als op de heenweg lopen we vanuit de hut weer terug naar de parkeerplaats. Aan onze rechterhand kunnen we nog een laatste blik werpen op die machtige bergwereld waar we afgelopen week deel van hebben uitgemaakt...

Hoogteprofiel ter illustratie
Beschrijving afdrukken
Kaartje afdrukken

GPS-bestand downloaden

Beoordeel deze wandeling:
Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67Beoordeling: 9,67 (3 stemmen, gemiddeld: 9,67 van de 10)

Onze tips voor de bergen

Met deze tips haal je het meeste uit je bergvakantie. Waar ben je naar op zoek?

- Vakantiehuisjes in de natuur
- Campings
- Natuurcampings
- Georganiseerde bergsportreizen
- Hotels of b&b's

Wandelbenodigdheden

Geef een reactie

1. Hoi Marita! Bedankt voor deze mooie blog. Ik en twee vrienden van mij willen deze vakantie graag een wandel route door de bergen doen van een aantal dagen. Na een beetje overleggen en onderzoek doen lijkt ons deze route eigenlijk perfect. Maar een probleem, aangezien we alle drie 17 jarige zijn die nog op school zitten hebben we niet al te veel budget. Op een andere site had ik gelezen dat de hele reis met hutten zo’n 650€ p.p. zonder voorschot kost. Dit kost ons teveel, dus dacht ik of het misschien niet mogelijk zou zijn om deze route te lopen, maar in plaats van in hutten te overnachten in eigen tentjes. Dus dat we dan in onze tassen tentjes en matjes meenemen, zelf voedsel meenemen voor tijdens het lopen, en warm eten in de hutten. Denk jij dat dat realistisch zou kunnen zijn? Groetjes Eben

1. Marita Author says:

Hi Eben, wat een leuk plan, het is echt een fantastische route. Het is prima mogelijk om de route met tenten te doen, veel wandelaars doen dat. Toen wij de route liepen (in augustus) stonden er veel tenten op de daarvoor aangewezen plekken. Let wel even op de temperaturen ‘s nachts. Veel plezier!

2. Hoi Marita,
    bedankt voor de fijne gedetailleerde blog over deze tocht. Wij overwegen deze tocht als gezin te lopen (kinderen tussen 9-16). We hebben veel wandelervaring. Toch even de vraag of je ook gezinnen hebt gespot op je tocht en of je denkt dat het mogelijk is?
    bedankt alvast

3. Hoi Marita, dankjewel voor je blog. Ik heb dezelfde vraag als Klara. Kun je deze tocht ook met kinderen doen (vanaf 12 jaar)? Hoor graag. Hartelijke groet, Saskia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Bladeren

Cadeautip

Leuk dat je onze website bezoekt. Houd je van wandelen? Dan is ons boek Wandelen in Frankrijk wat voor jou.

Meer over onze boeken

Laat deze pop-up niet meer zien